Acta Univ. Bohem. Merid. 2006, 9(1):41-48 | DOI: 10.32725/acta.2006.006553
EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ ASPEKTY EKOLOGICKÉHO ZEMĚDĚLSTVÍ
- University of South Bohemia in České Budějovice
Ekologické zemědělství jako základní činitel výroby bioproduktů, přispívající k tvorbě a ochraně krajiny, zdraví obyvatelstva, welfare zvířat, je natolik specifickou činností, že vyžaduje souhru navazujících činností, tzn. výroby, zpracovatelů, obchodu; navíc v prostorovém vymezení svou působností v dané lokalitě, regionu. Marketing ekologických produktů a služeb tak musí postihnout obchodní aktivity jak po výrobních liniích, tak po úrovni geografické, komoditní. Sám o sobě vyžaduje větší znalosti, je dražší nežli marketing produktů konvenčního zemědělství. I na jeho úrovni bude záviset, kam bude směřovat další podpora, zda dotace v blízké budoucnosti podpoří ekologické zemědělství v LFA ve směru ochrany krajiny či spíše budou orientovány na produkci, která na trhu chybí, na podporu rozvoje služeb. V případě současného marketingu se jedná o problematiku s velmi širokým záběrem, která je detailně propracována především po linii prodeje biopotravin. Avšak intenzivně jsou zkoumány i vazby mezi výrobou, zpracovateli, managementem marketingu, ovšem spíše pak v jiných zemích. Studiem těchto materiálů lze nejen získat nové poznatky, ale i poznat aktuální postupy. Marketingová činnost sama o sobě sebou nese ekonomické prvky stejně jako výsledky této aktivity jsou provázány zpětně s ekonomickými dopady.
Keywords: ekologické zemědělství, marketing ekologických produktů
Economic and ecological aspects in the ecological agriculture
The ecological agriculture as a underlying activity supporting bio production, contributing to the landscape management, to people and animals welfare and healthy represents very specific activity, limited by the legislative, possibilities act. It is necessary to try to resolve, actual situations on local, region, state and interstate lines; as well on producers, processors and trade. Marketing must cover all these ranges and relations namely in the conditions: more expensive actions, more information, more knowledge, including economic effects as a task with effect problem solving. The main problem in our economy is, the subvency future aimed rather neither at the product support or the rural development and landscape ecology. The economic disposes of some marketing activity and the marketing activities can influence the state, region and farm's business results. The ecological agriculture is having quite special problems. Some of them are discussed in this contribution.
Keywords: organic agriculture, ecological agriculture, marketing
Published: September 14, 2012 Show citation
References
- DOLEŽALOVÁ, H. Ekomarketing, In Sborník Obchod 2000. Č. Budějovice: ZF JU a MZe, 1999
- FRÜHSCHÜTZ, L. Bio-Handel. Překlad: L. Drbohlavová. In Bio Obchod 1/06
- JÁNSKÝ, J. Analýza odbytu bioproduktů v podmínkách České republiky. In Sborník Konkurencieschopnosť v EÚ. Nitra: Slovenská poľnohospodárska univezita v Nitre, 2006
- KRETTER, A. Fatory dopytu po biopotravinách a postoje spotrebitela. In Acta oeconomica. Nitra: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre, 2005
- OLBRICHTOVÁ, A. České mléko s rakouskou marmeládou. In Ekonom, č. 7, 2006
- PRUGAR, J., DAVÍDEK, J. Současný stav a perspektivy ekologického zemědělství a produkce biopotravin u nás a ve světě. In Výživa a potraviny, 60, 2005, č. 5. s. 120-122
- WEGSCHEIDER. Biotechnologie - příležitost pro agrární sektor. In Sborník Agrární perspektivy. Praha: PEF, 2004
- ŽIVĚLOVÁ, I. Current situation of demand for organic products in the Czech Republic. In. Zemědělská ekonomika, č. 51, 2005. s. 7
Go to original source...
- KOTÍNSKÝ, J. Biopotraviny, spotřebitelské otázky a odpovědi. Šumperk: PRO-BIO LIGA, 2004
- www.agronavigátor.cz
- www.kez.cz
- www.mze.cz
- www.probio.cz
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.