Acta Univ. Bohem. Merid. 2011, 14(1):23-30 | DOI: 10.32725/acta.2011.003463

STRATEGICKÁ MAPA

Olga Jodlová
University of South Bohemia in České Budějovice

Strategická mapa je vizuální transformace firemních cílů a jednotlivých kroků, které jsou nutné pro dosažení těchto cílů. Tento článek je založen na faktu, že strategická mapa a její používání je většinou spojené pouze v souvislosti s velkou společností. Cílem je ukázat, že malé společnosti mohou používat tento manažerský nástroj také a tento prostředek by jim měl pomoci při plánování budoucnosti firmy a k odhalení problémů současného vedení. Článek se opírá o studium dvou společností ze sektoru malých podniků a ověřuje, že strategická mapa pomáhá drobným podnikatelům vidět spojení mezi cíli společnosti a její denní operativou a zároveň dokládá to, že strategická mapa je užitečná jak pro velkou, tak i pro malou společnost.

Keywords: Strategická mapa, strategie, společnost, vizuální znázornění, cíl, úkol

Strategy map

A Strategy map is a visual interpretation of business' tasks and the successive steps needed to accomplish these goals. This article is dealing with the fact that the use of the Strategy map is usually connected only with a big company. The aim is to show that small companies could use this managerial tool as well and it could help them plan the future of these companies and reveal the problems of actual management. This article is based on the working with 2 companies from the sector of small companies and verifies that Strategy map helps small business owners to learn about connection between objectives and daily operations and proved that Strategy map is useful to a large and to a small business as well.

Keywords: strategy map, strategy, company, visual depiction, objective, task

Published: October 2, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jodlová, O. (2011). Strategy map. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis14(1), 23-30. doi: 10.32725/acta.2011.003
Download citation

References

  1. ZOLLO, M., WINTER, S. G. Deliberate learning and the evolution of dynamic capabilities. Fontainebleau: Organization of science [online], 2002 [cit. 15. prosince 2010], availabe on the wepage: http://orgsci.journal.informs.org/cgi/reprint/13/3/339. Go to original source...
  2. JODLOVÁ, O. Strategické řízení a metoda Balanced Scorecard. Acta Universitatis Bohemiae Meridionales: vědecký časopis pro ekonomiku, řízení a obchod, 2009, roč. 12, č. 1, s. 63 - 69, ISSN 1212-3285. Go to original source...
  3. KAPLAN, R.S., NORTON, D.P. The Balanced Scorecard - Measures that drive Performance. Harvard Business Review, vol. 70, I. 1, 1992, p.71-79. ΙSSN 0017-8012.
  4. KAPLAN, S. R., NORTON, P. D. Having Trouble with Your Strategy? Then Map It. Harvard Business Review, 2000, September-October, p. 167-176. ΙSSN 0017-8012.
  5. KAPLAN, R. S., NORTON, D. P. The Strategy Focused Organization. Boston: Harvard Business School Press, 2001. p.. 15 - 17. ISBN 1-57851-250-6. Go to original source...
  6. IRWIN, D. Strategy mapping in the public sector. Long Range Planning, vol. 35, 2002, p. 637-647. ISSN 0024-6301. Go to original source...
  7. KAPLAN, S. R., NORTON, P. D. Strategy Maps: Converting Intangible Assets into tangible Outcomes. Boston: Harvard Business School Press, 2004. 23-27 s. ISBN 1-59139-134-2.
  8. FILEGETS. Strategy Map Balanced Scorecard 2.93 Screenshot. URL: [cit. 20. prosince 2010].
  9. GREYMATTER. Strategy Mapping. URL: [cit. 20. prosince 2010].
  10. NOVA CONNECTION. Strategy Maps. URL: [cit. 20. prosince 2010].
  11. VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Malé a střední podniky: konkurence a aliance v Evropské unii. Praha: Management Press
  12. HOWARD, M., SCHOLEY, CAMERON. Using Strategy maps to drive performance. CMA Management [online]. Feb 2007 [cit. 15. prosince 2010], available on the wepage: http://www.allbusiness.com/management/4495765-1.html 2004. s. 192. ISBN 80-7261-099-06
  13. WARREN, K. Strategic management dynamics. Chichester: John Wiley, 2008. s. 56-59. ISBN 978-0-470-06 067-4.
  14. RICK, C. Špičkové výkony v managementu. Praha: Linde Praha a. s., 1994. 62-63 s. ISBN 80-85647-44-3.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.