Acta Univ. Bohem. Merid. 2011, 14(1):69-79 | DOI: 10.32725/acta.2011.008403

KOOPERACE V JIHOČESKÉM KRAJI Z POHLEDU POSKYTOVATELŮ SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU

Vladimír Dvořák, Petr Štumpf
University of South Bohemia in České Budějovice

Jihočeský kraj je v rámci České republiky vnímán jako tradiční destinace na trhu cestovního ruchu. Jedním ze základních stavebních kamenů pro úspěšnost a konkurenceschopnost destinace na trhu cestovního ruchu je spolupráce zainteresovaných subjektů na všech úrovních, která musí být koordinována všeobecně akceptovanou organizací destinačního managementu (DMO). Pouze společný a koordinovaný postup rozvoje cestovního ruchu a vysoká úroveň spolupráce veřejného, soukromého a neziskového sektoru zajistí v budoucnu Jihočeskému kraji udržení konkurenceschopnosti destinace na trhu cestovního ruchu. Tato práce hodnotí úroveň kooperace v oblasti cestovního ruchu v Jihočeském kraji tak, jak je vnímána ze strany nabídky v daném odvětví. Názory a spokojenost poskytovatelů služeb jsou určujícím faktorem rozvoje další spolupráce v oblasti cestovního ruchu.

Keywords: Jihočeský kraj, cestovní ruch, kooperace, poskytovatelé služeb, destinace

Cooperation in South Bohemia from the view point of tourist service providers

The Region of South Bohemia is perceived as a traditional destination in the tourism market of the Czech Republic. One of the essential principals for success and competitiveness of a destination in the tourism market is the cooperation of involved subjects at all levels, which must be coordinated through a generally accepted destination management organization (DMO). Only common and coordinated processes of the tourism development and a high level of cooperation among public, private and non-profit sectors ensure sustainable competitiveness of the destination of South Bohemia in the tourism market for the future. This paper evaluates the level of cooperation in the Region of South Bohemia and how it is perceived from the view point of the supply side in tourism branch. Opinion and satisfaction of the service providers are a determining factor for further cooperation in the field of tourism.

Keywords: The Region of South Bohemia, tourism, cooperation, service providers, destination

Published: October 2, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dvořák, V., & Štumpf, P. (2011). Cooperation in South Bohemia from the view point of tourist service providers. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis14(1), 69-79. doi: 10.32725/acta.2011.008
Download citation

References

  1. BIEGER, T. Management von Destinationen. München: Oldenbourg, 2008. ISBN 978-3-486-58628-2. Go to original source...
  2. BOŠKOVIČ, D., PANČIČ-KAMBOL, T.: Novi turizam. Rijeka: Znansteni, 2001. ISBN 953-98950-1-4.
  3. HESKOVÁ, M. a kol. Cestovní ruch pro VOŠ a VŠ. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 978-80-7373-107-6.
  4. HLADKÁ, J. Technika cestovního ruchu. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-476-2
  5. HOLEŠINSKÁ, A. Destinační management aneb jak řídit turistickou destinaci. Brno: ESF MU, 2007. ISBN 978-80-210-4500-2.
  6. INDROVÁ, I. a kol. Cestovní ruch. Praha: Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0799-4
  7. MORRISON, A., M. Marketing pohostinství a cestovního ruchu. Praha: Victoria Publishing, a.s., 1995. ISBN 80-85605-90-2.
  8. NOVACKÁ, Ľ. Destination Marketing Management and National tourist Organisations. In. Medzinárodná konferencia Valorizácia prostredia pre služby cestovného ruchu. Bratislava, Ekonomická univerzita v Bratislave. s. 43-45. 2003. ISBN 80-968342-4-X.
  9. PÁSKOVÁ, M., ZELENKA, J. Výkladový slovník cestovního ruchu. Praha: MMR, 2002. 448 s., ISBN 80-239-0152-4.
  10. PORTER, E. M. Competitive Advantage of Nations. New York: The Free Press, 1980. ISBN 0684841479.
  11. PRIDEAUX, B., COOPER, C. Marketing and destination growth: A symbiotic relationship or simple coincidence? In. Journal of Vacation Marketing. 2002, Vol. 9, s. 35-51. ISSN 1356-7667. Go to original source...
  12. PALATKOVÁ, M. Marketingová strategie destinace cestovního ruchu: jak získat více příjmů z cestovního ruchu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1014-5.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.