Acta Univ. Bohem. Merid. 2012, 15(1):31-42 | DOI: 10.32725/acta.2012.003957

Měření tržní orientace ve vzorku malých a středních inovačních podniků 1

Jiří Nožička1, Stanislava Grosová2
1 University of Pardubice
2 Institute of Chemical Technology Prague

Malé a střední podniky tvoří klíčovou součást všech tržních ekonomik. Jejich velikost jim umožňuje flexibilně reagovat na tržní změny a vytvářet pestřejší nabídku produktů pro zákazníky. Významnou roli mají malé a střední podniky v inovačním podnikání, které je nedílnou součástí naší ekonomiky. Inovační produkty mají obecně vyšší schopnost uspět na trhu globální konkurence, protože jsou obtížně okopírovatelné. Vývoj takových produktů je mimo jiné závislý na schopnosti organizace být v kontaktu s trhem a sledovat jeho aktuální vývoj. Tato schopnost je podstatně zlepšena implementací marketingové filozofie, prostřednictvím přístupu tržní orientace. Předmětem zkoumání ve vybraném vzorku podniků je prokázání, že analyzované malé a střední inovační podniky, které přijaly principy tržní do systému řízení podniku, zvýšily svůj podnikový výkon a díky silně inovativním produktům podstatně zlepšily svou pozici na daném trhu.

Keywords: Malé a střední podniky, Tržní orientace, Inovační podnikání

Measuring of Market Orientation on Sample of Small and Medium Innovative Enterprises

Small and medium enterprises are key part of all market-driven economies. Their size allows them to respond flexibly to market changes and create a more various supply of products for customers. An important role of the SMEs is on the innovation market, which is an integral part of our economy. Innovative products have a higher ability to succeed in the global market competition because they are difficult to imitate. The development of these products depends on the ability of organizations to keep in touch with the market and follow the latest developments. This ability is significantly improved by implementing marketing philosophy through market orientation methodology. The object of study of sample is demonstration that analyzed small and medium-sized innovative enterprises that have adopted market principles into management system have increased their business performance through highly innovative products significantly improved their position on the market.

Keywords: Small and Medium Enterprises, Market Orientation, Innovative Entrepreneurship
JEL classification: M31

Published: October 8, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nožička, J., & Grosová, S. (2012). Measuring of Market Orientation on Sample of Small and Medium Innovative Enterprises. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis15(1), 31-42. doi: 10.32725/acta.2012.003
Download citation

References

  1. Blažková, M., 2007. Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1535-3.
  2. Havlíček, K. a M. Kašík, 2005. Marketingové řízení malých a středních podniků, Praha: Management Press, ISBN 80-7261-120-8.
  3. Chou, H. J., 2009. The Effect of Market Orientation Intention and Superiority on New Produkt Performance. The Journal of American Academy of Business, 14(2). ISSN 1540-1200.
  4. Nožička, J., 2012. Tržní orientace v malých a středních podnicích s vysokým inovačním potenciálem. Disertační práce, Praha: VŠCHT, 2012 (bez ISBN).
  5. Tidd, J., J. Bessnt a K. Pavitt, 2007. Řízení inovací. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1466-7.
  6. Tomášková, E., 2005. Měření tržní orientace a její vliv na podnikový výkon. Disertační práce, Brno: VUT, (bez ISBN).
  7. Verhees, F, 2004. Market Orientation, Innovativeness, Product Innovation and Performance in Small Firms. Journal of Small Business Management, 42(2), 134-154. ISSN 00472778. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.