Acta Univ. Bohem. Merid. 2005, 8(2):13-18 | DOI: 10.32725/acta.2005.016405

ŘÍZENÍ ORGANIZAČNÍCH ZMĚN V AKCIOVÉ SPOLEČNOSTI

Vladimír Štípek
University of South Bohemia in České Budějovice

Cílem článku je analýza důsledků organizačních změn v akciové společnosti Jihočeská energetika. Společnost dokončila nezbytné kroky k transformaci do nové organizace - E.ON, akciová společnost, v České republice. Liberalizace trhu s elektřinou v České republice znamená možnost výběru dodavatele elektrické energie pro konečné zákazníky. Velký zlom ve vývoji organizace nastal se změnou vlastníka. Organizace používá tradiční liniovou a liniově štábní organizační strukturu, přímé, ale též nepřímé a metodické řízení, prvky pružných organizačních struktur, procesní a projektový management, maticovou organizaci apod. Významná je týmová práce, organizace je nebyrokratická. Výsledek SPACE analýzy vyjadřuje, že společnost má silnou konkurenční pozici na trhu s elektřinou v České republice.

Keywords: organizační změna, liberalizace, trh s elektřinou, procesní management, konkurenceschopnost

Management of organizational changes in the joint stock company

The aim of the article is analysis of effects of organizational changes of Jihočeská energetika, joint stock company. This company accomplished the necessary steps to transform into new organization - the E.ON Group in Czech Republic. Liberalization of electricity market in Czech Republic saw the possibility for end - customers. The large boom in the development of organization came with the change of the of the owners. This company uses traditional line and staff organization chart, direct, but also undirect and methodic management, the elements of flexible organizational structures, process and project management, matrix organizational chart. The team works is very important, it is not bureaucratic organization. The result of SPACE analysis shows - this company has strong competitive position in the electricity market in Czech Republic.

Keywords: organizational change, process management, liberalization, electricity market, competitiveness

Published: September 14, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Štípek, V. (2005). Management of organizational changes in the joint stock company. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis8(2), 13-18. doi: 10.32725/acta.2005.016
Download citation

References

  1. DEDOUCHOVÁ, M.: Kvalitní strategie předpoklad úspěchu firmy. Praha: Profess. 1997, ISBN 80-85253-25-0
  2. DONNELLY, J. H. jr., GIBSON, J. L., IVANCEVICH, J. M.: Management. Praha: Grada Publishing, 1997, ISBN 80-7169-422-3
  3. GIBSON, R.: Nový obraz budoucnosti. Rethinking the Future Praha: Management Press, 1998. ISBN 80-85943-80-8
  4. HRON, J.: Teorie řízení. Praha: PEF ČZU v Praze. 1997, ISBN 80-213-0364-6
  5. HRON, J., TICHÁ, I., DOHNAL, J.: Strategické řízení. Praha: ČZU v Praze, PEF, 1998, ISBN 80-213-00429-4
  6. Jihočeská energetika a. s. Výroční zpráva 2004, České Budějovice 2004
  7. LEDNICKÝ, V., VANĚK, J.: Kooperační struktury malých a středních podniků. Opava: Slezská univerzita v Opavě. Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné 2004, ISBN 80-7248-259-9
  8. KAREŠ, J.: Základy řízení. České Budějovice: JU ZF v Českých Budějovicích. 1997, ISBN 80-7040-197-4
  9. KOPČAJ, A.: Řízení proudu změn. Ostrava: KOPČAJ-SILMA 90, 1999, ISBN 80-902358-1-6
  10. KOVÁŘ, F., ŠTRACH, P.: Strategický management. Praha: VŠE v Praze, nakladatelství Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0504-5
  11. LEŠTINA, J., ROLÍNEK, L., DOKTOROVÁ, M., KRNINSKÁ, R., VÁŇA, E., POUZAROVÁ, I.: Metodická východiska pro stanovení konkurenceschopnosti českého zemědělství. České Budějovice: In: Acta Universitatis Bohemiae Meridionalies, roč. I JU v Českých Budějovicích, 1998, ISSN 1212-3285
  12. MAJEROVÁ, V., MAJER, E.: Kvalitativní výzkum v sociologii venkova a zemědělství. Praha: ČZU v Praze,1999. ISBN 80-213-0507-X
  13. NĚMEC, V.: Projektový management. Praha: Grada Publishing, 2002, ISBN 80-247-0392-0
  14. PALÁN, J. F.: Řízení podnikových změn. Praha: ČZU v Praze, PEF, 2003, ISBN 80-213-0893-1
  15. POŠVÁŘ, Z., TOMŠÍK, P., ŽUFAN, P.: Management II. Brno: MZLU v Brně, 2004, ISBN 80-7157-748-0
  16. ŠTÍPEK, V.: Tvorba pružných organizačních struktur v podnicích. Disertační práce. České Budějovice: JU v Českých Budějovicích, 2002
  17. ŠULEŘ, O.: Manažerské techniky. Olomouc: Rubico, s. r. o., 1995, ISBN 80-85839-06-7
  18. VLČEK, R.: Hodnota pro zákazníka. Praha: In: Moderní řízení 1/2004, Praha 2004, s. 31-33
  19. VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O.: Management. Teorie a praxe v informační společnosti. Praha: Management Press, 4. vyd., 2005. ISBN 80-7261-041-4
  20. http://www.jce.cz
  21. http://www.jme.cz

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.