Acta Univ. Bohem. Merid. 2006, 9(1):25-33 | DOI: 10.32725/acta.2006.004417

POSTAVENÍ ZNAČKY KLASA NA DOMÁCÍM TRHU POTRAVIN

Ladislav Skořepa1, Aleš Hes2, Jiří Dušek1
1 The College of European and Regional Studies in České Budějovice
2 Czech University of Life Sciences Prague

Příspěvek seznamuje s výsledky marketingového šetření vztahujícího se k propagaci českých výrobků na trhu potravin a se znalostí značky KLASA. Posláním této značky je podpora domácích, vysoce kvalitních zemědělských a potravinářských produktů. Šance domácích potravinářských výrobků u respondentů jsou hodnoceny z hledisky pocitu ohrožení světově šířenými zvířecími nákazami (například ptačí chřipka), vztahu kvalita - cena potravin a ochotou kupovat potraviny domácí provenience. Značka KLASA by měla ochraňovat české konzumenty proti hrozbě nekvalitních a životu nebezpečných zemědělských a potravinářských produktů, ale respondenti tři roky po vzniku této marketingové koncepce na Ministerstvu zemědělství většinou neznají tuto značku, která má být klíčovým komunikačním symbolem při prodeji potravin domácího původu. Výsledky potvrzují řadu kritických názorů na nedostatečnou aktivitu zaměřenou na propagaci značky KLASA na spotřebitelském trhu potravin, ačkoli se propagace značky KLASA od roku 2005 zlepšila.

Keywords: značka KLASA, preference českých potravin, šíření nemocí zvířat, ptačí chřipka

Position of KlasA brand on the internal food market

The contribution deals with results of marketing examination results, which relates to Czech product promotion on the buyers' market with the KLASA brand knowledge. The function of this brand is to promote internal, high quality agricultural and food products. The chances of internal food products besides respondents are examined from the viewpoint of feeling danger worldwide animal infection (for example avian influence), food quality and price connection and willingness to buy food products of internal provenance. The KLASA brand should protect Czech consumers against threat of low-quality and dangerous to life agricultural and food products, but after three years of establishing this marketing conception on Department of Agriculture, respondents still do not know this brand, which ought to be the key communicative symbol besides selling food of internal origin. The results still confirm range of critical opinions on deficient activity, focused on KLASA brand promotion on the buyers' market, although KLASA brand promotion has improved since 2005.

Keywords: KLASA brand, Czech food preference, animal infection, avian influence

Published: September 14, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Skořepa, L., Hes, A., & Dušek, J. (2006). Position of KlasA brand on the internal food market. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis9(1), 25-33. doi: 10.32725/acta.2006.004
Download citation

References

  1. Státní zemědělský intervenční fond. Na: www.szif.cz. 1.1.2006.
  2. Server eKLASA, www.eklasa.cz. 28.4.2006.
  3. Ministerstvo zemědělství ČR, www.mze.cz.
  4. NAGYOVÁ, Ľ., ÁCSOVÁ B. Podpora propagácie poľnohospodárskych produktov a potravín na národnej a európskej úrovni. In Medzinárodné vedecké dni 2006 v Nitre. Nitra: SPU Nitra, 2006. ISBN 80-8089-704-3.
  5. SKOŘEPA, L. Významné faktory spotřebitelského chování na regionálním trhu potravin. In Auspicia České Budějovice: VŠERS o.p.s České Budějovice, 2004. s. 23-26 ISSN 1214-4967
  6. PŘIBOVÁ, M., TESAR, G. Strategické řízení značky. Praha: Professional Publishing Praha, 2003. ISBN 80-86419-38-X. 250 s.
  7. Závěrečná zpráva pro MZE ČR: Bezpečnost potravin pohledem spotřebitele. Praha: Centrum pro výzkum veřejného mínění. Sociologický ústav AV ČR. Na www.mze.cz/attachments/Potraviny-zprava_MZ.pdf. 2005
  8. FRČEK, V. Národní značku kvality KLASA už znají více než dvě třetiny spotřebitelů. Praha: Státní zemědělský intervenční fond/agentura STEM/MARK, http://www.szif.cz/irj/go/km/docs/apa/pdp/aktuality/1138972129078.pdf ze dne 27.1.2006
  9. Statistika rodinných účtů. Praha: ČSÚ Praha, 1995, 1996. na http://www.czso.cz
  10. KOVÁŘOVÁ, K., SAMEK, M. Komunikace se spotřebitelem o jakosti potravin. Marketing & komunikace. Časopis České marketingové společnosti, ročník XIV, 2003, MK ČR E 11218, s. 12-14, ISSN 1211-5622

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.