Acta Univ. Bohem. Merid. 2006, 9(2):57-64 | DOI: 10.32725/acta.2006.020291
ASPEKTY CHOVÁNÍ ČESKÉHO SPOTŘEBITELE
- 1 Czech University of Life Sciences Prague
- 2 The College of European and Regional Studies in České Budějovice
V současné době se stále více pozornosti soustřeďuje na udržení klíčového zákazníka, který pro podnik znamená v silném konkurenčním prostředí posílení jistoty a stability. Dosavadní shromažďované informace o něm však samy o sobě nepředstavují takové bohatství, jako znalost jeho potřeb, přání a představ. Chování českých spotřebitelů se vlivem globalizačních trendů stále rozvíjí. Důkazem toho jsou výsledky průzkumu kritérií, které zákazníci při rozhodování o nákupu nejvíce preferují. Znalost těchto preferencí vytváří v produkční sféře a v obchodě konkurenční výhodu a představují vlivné motivační i stimulační faktory efektivnosti obchodu.
Keywords: klíčový zákazník, maloobchod, konkurenční prostředí
Individual aspects of behaviour consumer in the Czech Republic
There is more and more attention focused at the present on keeping the key costumer, who can strengthen the confidence and stability of the company in the strong competitive environment. Informations collected about him up to now not represent a fortune by themselves, more important is the knowledge of his needs, wishes and images. Behavior of Czech buyers (costumers) is still developing under the influence of globalization trends. Results of different researches show changes in criteria, which customers use for their food purchasing decision-making process. Knowing these criterias means a competitive advantage in the production field and in retail and represents influential motivation and stimulative factors of the retail's efficiency.
Keywords: key customer, retail, competitive environment
Published: September 17, 2012 Show citation
References
- BURNETT, K. Klíčoví zákazníci a péče o ně. Praha: Computer Press, 2004.
- BURSTINER, I. Základy maloobchodního podnikání. Praha: Victoria Publishing, 1994
- HES, A. a kol. Obchodní nauka. Praha: ČZU, 2005
- HES, A., HRUBÁ, D. Vývojové tendence maloobchodu v ČR. In Medzinárodné vedecké dni 2000. Nitra, 2000
- KOTLER, P., TRIAS, F. de B. Inovativní marketing. Praha: GRADA, 2004
- KOUDELKA, J. Spotřební chování a marketing. Praha: GRADA, 1997
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.