Acta Univ. Bohem. Merid. 2009, 12(1):63-67 | DOI: 10.32725/acta.2009.008503

STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ A METODA BALANCED SCORECARD

Olga Jodlová
University of South Bohemia in České Budějovice

Článek se zabývá zhodnocením stavu strategického řízení v malých a středních podnicích Jihočeského kraje a dále znalostí metody Balanced Scorecard (BSC). Cílem je objasnit důležitost strategického řízení a strategie, neboť v současné době potřebuje moderní firma v tržním prostředí zcela jednoznačné a srozumitelné priority, pravidla, požadavky a kritéria hodnocení. Z výsledků analýzy vyplývá, že většina podniků se snaží svoji písemně formulovanou strategii také přenést do řízení a chodu firmy, dále téměř všechny zmíněné firmy provádějí zpětné zhodnocení dosažených cílů. Nižší znalost metody BSC lze považovat za očekávanou vzhledem k jejímu nedávnému představení. Metodu BSC lze využít jako základní pilíř moderního systému strategického řízení, která pomáhá podniku k naplnění stanovených cílů.

Keywords: strategické řízení, strategie, podnik, metoda, Balanced Scorecard, analýza, cíl

Strategic management and Balanced Scorecard method

The article deals with review of situation of the stategic leading in the small and middle enterprises in the South region and the knowledge of the method Balanced Scorecard (BSC). The target is to clear up the importace of strategic leading and strategy, because the modern company in a market world in the present needs unique and understandable preferences, rules, demands and criteria for evaluation. Results of our analysis are: the most firms try to use their written strategy into the leading of a company, further almost the all these firms do a target analysis. A lower knowledge of the method BSC can be considered to be expected with regard to recent introduction of this method. We can use the method BSC like basic pillar of modern strategic leading system, which helps company to fulfil the defined targets.

Keywords: strategic leading, strategy, company, method Balanced Scorecard, analysis, target

Published: September 24, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jodlová, O. (2009). Strategic management and Balanced Scorecard method. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis12(1), 63-67. doi: 10.32725/acta.2009.008
Download citation

References

  1. KOTLER, P. Marketing management. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1359-5
  2. TRUNEČEK, J. Interní manažerský audit. 1.vyd. Praha: Professional Publishing, 2004. ISBN 80-86419-58-4
  3. Moderní řízení: Jak úspěšně realizovat strategie [cit. 16.4.2008]. Dostupné na internetu: http://modernirizeni.ihned.cz/c1-24016820-jak-uspesne-realizovat-strategie
  4. DRUCKER, P. Výzvy managementu pro 21.století. 1.vyd. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-021-X
  5. KAPLAN, R., NORTON, D.. Balanced scorecard. 1.vyd. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-124-0
  6. Společnost Oracle [online] Dostupné na internetu: www.oracle.com
  7. HORVATH, P. & PARTNERS Balanced Scorecard v praxi. 1.vyd. Praha: Press Consulting, 2004. ISBN 80-7259-033-2

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.