Acta Univ. Bohem. Merid. 2010, 13(4):21-26 | DOI: 10.32725/acta.2010.039640

ANALÝZA DETERMINANTŮ PRODUKCE A SPOTŘEBY ČESKÉHO PIVA

Daniel Dědina, Petra ©ánová, Miroslav Samek
Czech University of Life Sciences Prague

Cílem tohoto příspěvku je prokázat prostřednictvím ekonometrického modelu souvztaľnosti mezi produkcí a spotřebou českého piva a jejich zhodnocení v ekonomických souvislostech. Cíle je interpretovat vypočtené strukturální parametry jednotlivých proměnných a provést jejich verifikaci z ekonomického a statistického hlediska. V souladu s prvotně formulovanou hypotézou bylo potvrzeno, ľe produkce českého piva je ovlivňována jeho vlastní spotřebou, jeho exportem na zahraniční trhy a jeho spotřebitelskou cenou. Spotřeba českého piva je ovlivňována pak objemem produkce piva, příjmem spotřebitelů a časovou tendencí ve spotřebě, vyjádřenou v této rovnici pomocí časového vektoru. Výsledky analýzy jednotlivých determinantů produkce a spotřeby českého piva pomocí ekonometrické metody ve velké míře podporují reálné skutečností a budoucí trend a mohou slouľit jako podpora při strategickém rozhodování managementu pivovarů.

Keywords: determinanty, pivo, produkce, spotřeba, ekonometrický model

Determinants analysis of czech beer production and consumption

The aim of this paper is to demonstrate, through an econometric model of correlation between production and consumption of Czech beer and their value in economic terms. The objective is to interpret the calculated structural parameters of the different variables and perform the verification of their economic and statistical terms. In accordance with the initially formulated hypothesis was confirmed that the Czech beer production is influenced by its own consumption, its exports to foreign markets and the consumer price. Czech beer consumption is influenced by the volume of beer production, consumer income and time trends in consumption, as expressed in this equation using the time vector. Results of the analysis of the determinants of production and consumption of Czech beer using econometric techniques to a large extent support the real facts and future trends and can serve as an aid to strategic decisions of breweries management.

Keywords: Determinants, Beer, Production, Consumption, Econometric model

Published: October 2, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dědina, D., ©ánová, P., & Samek, M. (2010). Determinants analysis of czech beer production and consumption. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis13(4), 21-26. doi: 10.32725/acta.2010.039
Download citation

References

  1. CSPAS. Tiskové středisko. [on-line] Český svaz pivovarů a sladoven. [cit. 2009-07-10] Dostupné na: http://www.cspas.cz/index2.asp?KatId=97
  2. CSPAS. Tiskové zprávy. [on-line] Český svaz pivovarů a sladoven. [cit. 2010-02-04] Dostupné na: http://www.cspas.cz/index2.asp?KatId=37
  3. HU©EK, R. Ekonometrická analýza. EKOPRESS Praha 1999. s. 85 ISBN 80-86119-19-X
  4. MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ.. Situační a výhledová zpráva - Chmel, pivo. Ministerstvo zemědělství ČR. Praha: 2009. s 93 ISBN 978-80-7084-795-4
  5. VÚPS. Dokumenty Výzkumného ústavu pivovarnického a sladařského. [on-line] [cit.2010-05-19] Dostupné na: http://www.beerresearch.cz/index.php?option=com_rubberdoc&view=categories&Itemid=159〈=cs

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.