Acta Univ. Bohem. Merid. 2011, 14(1):113-116 | DOI: 10.32725/acta.2011.012433
ANALÝZA SPOTŘEBITELSKÝCH CEN U KONVENČNÍCH A BIO MLÉČNÝCH VÝROBKŮ
- Czech University of Life Sciences Prague
Cílem tohoto příspěvku je určení trendu vývoje a následná predikce cen u bílého jogurtu a mléka v konvenční a biokvalitě. Vzhledem k neustálému vývoji cen v čase je cílem také posoudit vhodnost pouľití metody analýzy časových řad průměrných dvouměsíčních spotřebitelských cen k daląím cenovým predikcím. Sledovány jsou ceny uvedených produktů, nabízené třemi maloobchodními řetězci nepřetrľitě v průběhu let 2008 a 2009 v konvenční i bio kvalitě pod vlastní značkou (privátní značka). Pouľita byla lineární a kvadratická metoda analýzy časových řad a byly zjią»ovány bodové a intervalové odhady. Narozdíl od ostatních sledovaných produktů není lineární ani kvadratická metoda vhodná pro predikci cenového trendu u bílého bio jogurtu. Při pozdějąím porovnání s reálným vývojem byly predikce ostatních produktů vyhodnoceny jako správné.
Keywords: mléčné výrobky, bio, analýza časových řad, cena, predikce
Analysis of consumer prices for conventional and organic dairy products
The aim of this paper is to determine the trend and prediction of prices for yogurt and milk in conventional and organic quality. Due to constant changes in prices over time is to assess the suitability of the method of analysis of time series of average-month consumer prices to other price predictions. Monitored the prices of the products offered by the three retail chains continuously during 2008 and 2009 in both conventional and organic quality in own brand (private label). The used linear and quadratic time series analysis method and were detected point and interval estimates. Unlike other reporting products are not linear or quadratic method suitable for predicting the price trend for white organic yogurt. In comparison with the later development of real prediction of other products were evaluated as good.
Keywords: milk products, organic, time series analysis, price, prediction
Published: October 2, 2012 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- Econnet. Cena biopotravin stoupá, nabídka stagnuje [online] [cit.2010-03-06] Dostupné z: http://zpravodajstvi.ecn.cz/index.stm?x=2142970
- PRO-BIO Liga. Srovnávací test cen biopotravin a konvečních potravin v praľských obchodech a obchodních řetězcích [online] [cit. 2010-03-06] Dostupné z: http://zpravodajstvi.ecn.cz/index.stm?x=2142970
- VÁCLAVÍK, T. a kol. Český trh s biopotravinami 2009. Moravské Knínice, Green Marketing, ČON, 2009. 83 s. Informace také na: http://www.bio-info.cz/vzdelavani/rocenka-cesky-trh-s-biopotravinami-2009.
- VÁCLAVÍK, T. Marketing biopotravin - Prodávejte příběhy, ne produkty [online] [cit.2010-03-06]. Dostupné z: http://www.strategie.cz/scripts/detail.php?id=330402.
- ®IVĚLOVÁ, I., JÁNSKÝ, J. Faktory ovlivňující zájem spotřebitelů o biopotraviny. In: Ekologické zemědělství: sborník konference 6. 2.-7. 2. 2007. Praha, FAPPZ ČZU, 2007. 230 s. ISBN 978-80-213-1611-9.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.