Acta Univ. Bohem. Merid. 2011, 14(2):53-60 | DOI: 10.32725/acta.2011.022453

SPOLEČENSKY ODPOVĚDNÉ AKTIVITY MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ

Pavlína Dalíková, Darja Holátová
University of South Bohemia in České Budějovice

Tento článek se věnuje oblasti společenské odpovědnosti organizace ve specifických podmínkách malého a středního podnikání. Společenská odpovědnost jako jedna z cest globálně prosazovaného udržitelného rozvoje představuje začleňování nejenom ekonomických, ale i sociálních a environmentálních hledisek v rámci podnikového rozhodování. Cílem článku je analyticky popsat motivy a stimuly podniků pro zapojení se do společensky odpovědného chování a souvisejících aktivit a především analyzovat nejdůležitější společensky odpovědné aktivity. Základní data byla získána v rámci grantového projektu GAJU 047/2011/S-Dalíková, a to kvantitativní metodou dotazníkového šetření na náhodně vybraném vzorku 100 malých a středních podniků okresu Havlíčkův Brod. Výsledky představily pět hlavních společensky odpovědných aktivit, na které by se malé a střední podniky měly zaměřovat.

Keywords: společenská odpovědnost organizace, společensky odpovědné aktivity, malé a střední podniky

Social responsible activities of small and medium sized enterprises

The article deals with corporate social responsibility in specific area of small and medium sized enterprises. Corporate social responsibility as a way of global advocated sustainable development can be characterised as an integration of not only economical aspects but also social and environmental ones to the corporate decision making. The aim of the article is to analytically describe motivate factors related with engagement to the corporate social responsibility and especially to analyse the most important social responsible activities of small and medium sized enterprises. Primary data were obtained via grant project GAJU 047/2011/S-Dalíková through the quantitative method of electronic questionnaire survey on random sample of 100 small and medium sized enterprises reside in Havlíčkův Brod district. The results show five main social responsible activities which small and medium sized enterprises should follow.

Keywords: Corporate Social Responsibility, Social Responsible Activities, Small and Medium Sized Enterprises

Published: October 5, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dalíková, P., & Holátová, D. (2011). Social responsible activities of small and medium sized enterprises. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis14(2), 53-60. doi: 10.32725/acta.2011.022
Download citation

References

  1. BENN, S., BOLTON, D. Key Concepts in Corporate Social Responsibility. 1. vyd. Londýn: Sage Publication, 2011. 246 s. ISBN 978-1-84787-928-8.
  2. BUCHHOLTZ, A. K., CARROLL, A. B. Business and Society: Ethics and Stakeholder Management. 8. vyd. Kanada: Cengage Learning, 2009. 760 s. ISBN 978-0-538-46676-9.
  3. CROWTHER, D., ARAS, G. Corporate Social Responsibility [online]. 1. vyd. Holstebro: Ventus Publishing, 2008 [cit. 2011-03-05]. 144 s. Dostupné na www: ISBN 978-87-7681-415-1.
  4. ENDERLE, G. Global competition and corporate responsibilities of small and medium-sized enterprises. Business Ethics: A European Review [online]. Leden 2004, roč. 13, č. 1 [cit. 2011-05-09], s. 50-63. Dostupné na www: Go to original source...
  5. FRANZ, P., NEZHYBA, J., HEYDENREICH, C. Když se bere společenská odpovědnost vážně. 1. vyd. Brno: Ekologický právní sevis, 2006. 72 s. ISBN 80-86544-08-7.
  6. HOLÁTOVÁ, D. Regionální politika a politika soudržnosti EU a ČR. Auspicia, 2007, roč. IV, č. 2. s. 66-68, ISSN 1214-4987.
  7. JENKINS, H. A"business opportunity" model of corporate social responsibility for small- and medium-sized enterprises. Business Ethics: A European Review [online]. Leden 2009, roč. 18, č. 1 [cit. 2011-05-09], s. 21-36. Dostupné na www: Go to original source...
  8. KOLEKTIV AUTORŮ. Napříč společenskou odpovědností firem. 1. vyd. Kladno: AISIS o. s., 2005. 163 s. ISBN 80-239-6111-X.
  9. KOLK, A., TULDER VAN, R. International business, corporate social responsibility and sustainable development. Elsevier: International Business review [online]. Srpen 2010, roč. 19, č. 2 [cit. 2011-20-09], s. 119-125. Dostupné na www: Go to original source...
  10. KOTLER, P., LEE, N. Corporate Social Responsibility: Doing the most good for your company and your case. 1. vyd. New Jersey: John Wiley & Sons, 2005. 307 s. ISBN 978-0-471-47611-5.
  11. PAVLÍK, M., BĚLČÍK, M. a kol. CSR v praxi a jak s ním dál. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 176 s. ISBN 978-80-247-3157-5.
  12. VEBER, J., SRPOVÁ, J. a kol. Podnikání malé a střední firmy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 304 s. ISBN 80-247-1069-2.
  13. WERTHER Jr., W. B., CHANDLER, D. Strategic Corporate Social Responsibility: Stakeholders in Global environmnet. 2. vyd. Londýn: Sage Publications, 2011. 413 s. ISBN 978-1-4129-7453-0.
  14. ZADRAŽILOVÁ, D. a kol. Společenská odpovědnost podniků: transparentnost a etika v podnikání. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2010. 167 s. ISBN 978-80-7400-192-5.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.