Acta Univ. Bohem. Merid. 2013, 16(2):185-198 | DOI: 10.32725/acta.2013.017633
Osobnostní faktory vedoucí k fluktuaci zaměstnanců
- The University of Economics and Management, Prague
Fluktuace zaměstnanců je poměrně nákladnou záležitostí. Ať už z hlediska finančního, nebo z hlediska možnosti ztráty znalostních pracovníků a ohrožení kontinuity znalostí. Z tohoto důvodu je nutné věnovat pozornost příčinám vedoucím k fluktuaci zaměstnanců. Cílem příspěvku je na základě výsledků primárního výzkumu, formulovat příčiny, které vedou k odchodu zaměstnanců a jejich odhalením doporučit změny v personálním řízení vedoucí k jejich omezení až eliminaci. Výsledky přinášejí sumarizaci hlavních příčin odchodu zaměstnanců a jejich dělení podle výstupů statistických analýz (korelace, regrese, analýza hlavních komponent) na přičiny vycházející ze zaměření zaměstnance (jeho osobních hodnot) na kolektivistické a individualistické. Zaměřením se na výsledné faktory a jejich šířením v rámci vzdělávání manažerů lze omezit příčiny negativní fluktuace v praxi.
Keywords: Organizace, Fluktuace, Zaměstnancec, Příčiny, Osobnost
Factors of Personality leading to employee turnover in organisation
Employee turnover is quite costly. Firstly in terms of finance, secondly there is the possibility to lose knowledge workers and thirdly it may threaten knowledge continuity. Therefore, it is necessary to take care about causes leading to employee turnover. The aim of the paper is, based on the outcomes of primary survey, to identify and describe the specific causes leading to employee turnover and by naming them to suggest changes in human resource management leading to restriction or to complete elimination of such a problematic phenomenon. The results summarize the main causes of employee turnover and divide them according to the outcomes of statistical analyses (correlation, regression and principal component) to internal causes based on personal focus of employee (his/her personal values) into collectivistic and individualistic. The focus on resulted factors and their education as new competence model to managers may limit the cases of negative turnover in practice.
Keywords: Organisation, Turnover, Employee, Causes, Personality
JEL classification: J63
Published: January 31, 2014 Show citation
References
- ACITS, (1995). Factor Analysis Using SAS PROC FACTOR. The University of Texas at Austin. Dostupné z http://ssc.utexas.edu/docs/stat53.html
- Anderson, V. (2009). Research Methods in Human Resource Management. London: Chartered Institute of Personnel Development.
- Benet-Martinez, V., & JOHN, O. P. (1998). Los Cinco Grandes across cultures and ethnic groups: Multitrait multimethod analyses of the Big Five in Spanish and English. Journal of Personality and Social Psychology 75, 729-750.
Go to original source...
- Bělohlávek, F. (2008). Jak vést a motivovat lidi. Brno: Computer Press.
- Branham, L. (2009). 7 skrytých důvodů, proč zaměstnanci odcházejí z firem. Praha: Grada.
- Deiblová, M. (2005). Motivace jako nástroj řízení. Praha: Linde.
- Disman, M. (2008). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
- Evangelu, J. E. (2009). Diagnostické metody v personalistice. Praha: Grada.
- Gosling, S. D, Rentfrow, P. J, & Swann, W. B. (2003). A very brief measure of the Big-Five personality domains. Journal of Research in Personality 37, 504-528.
Go to original source...
- Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1980). Work redesign and motivation. Professional Psychology, 11(3), 445-455.
Go to original source...
- Hayer, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
- Jenkins, A. K. (2009) Keeping the talent: Understanding the needs of engineering and scientists in the defense acquisition workforce. Defense Acquisition Review Journal, 16 (1), 164-170.
- John, O. P., Naumann, L. P., & Soto, C. J. (2008). Paradigm Shift to the Integrative Big-Five Trait Taxonomy: History, Measurement, and Conceptual Issues. Handbook of personality: Theory and research. New York: Guilford Press, pp. 114-158.
- Kahneman, D. (2012). Myšlení rychlé a pomalé. Brno: Melvil.
- Katcher, B. L., & Snyder, A. (2009). 30 důvodů, proč zaměstnanci nenávidí své vedoucí. Brno: Computer Press.
- Kocianová, R. (2010). Personální činnosti a metody personální práce. Praha: Grada.
- Kolman, L. (2003). Kapitoly z psychologie pro ekonomy - II. část. Praha: Credit.
- Linhart, Z. (2003). Prognostika a plánování. Praha: Credit.
- Linhartová, L. (2012). Variability of Employees' Behaviour during Disaffection. Ekonomický časopis, 60(1). 83-97.
- Maslow, A. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review. 50 (4), s. 370-396.
Go to original source...
- Meyer, J.P., & Allen, N.J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review. 1(1), 61-89.
Go to original source...
- Mikuláštík, M. (2007). Manažerská psychologie. Praha: Grada Publishing.
- Novotná, E. (2008). Sociologie organizace. Praha: Grada.
- Pass, S. (2005). What's the best way to secure high-performance working and best practice? People Management Magazine. Dostupný z: http://www.peoplemanagement.co.uk/pm/articles/2005/09/ontheline.htm
- Ramlall, S. J. (2004). A Review of Employee Motivation Theories and their Implications for Employee Retention within Organizations. The Journal of American Academy of Business, Cambridge. 5(1), 52-63.
- Schein, E. H. (1969). Psychologie organizace. Praha: Orbis.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.