Acta Univ. Bohem. Merid. 2014, 17(1):15-42 | DOI: 10.32725/acta.2014.002755

Spotřebitelské ceny potravin v ČR v evropském a globálním kontextu

Luboš Smutka, Michal Steininger, Eva Rosochatecká
Czech University of Life Sciences Prague

Článek se zabývá problematikou vývoje spotřebitelských cen v České republice v kontextu vývoje cen potravin v rámci Evropské unie a v rámci světového trhu. Cílem článku je identifikovat vývoj spotřebitelských cen na trhu v ČR ve vztahu k vývoji spotřebitelských cen na trhu světovém a na trhu zemí EU. Dále je vymezen vývoj spotřebitelských cen ve vztahu k jednotlivým vybraným komoditám a produktům prodávaným v českých retailových řetězcích. Je rovněž vymezeno postavení regionálně nejrozšířenějších retailových řetězců na trhu ČR a jsou analyzovány spotřebitelské ceny a cenové rozdíly existující mezi vybranými řetězci na trhu v ČR. Ve vztahu k cílům lze konstatovat následující: Ceny na trhu ČR velmi silně korelují zejména ve vztahu k trhu zemí EU, znatelně slabší korelaci (i když stále významnou) vykazují ve vztahu k trhu světovému. V tomto ohledu je pak však nutno zdůraznit existující diferenci v oblasti elasticity českých cen v případě jejich vztahu k cenám na trhu EU a trhu světovém. Zatímco ve vztahu k trhu EU je elasticita cen na trhu ČR velmi vysoká (velmi pružná více než 1 %), v případě vztahu k cenám světovým, pak ceny českého trhu vykazují velmi nízkou míru elasticity (cca 0,3 ). Co se týká výsledků analýzy elasticity českých cen ve vztahu k změnám cen na vnějších trzích, tak obecně vyplývá, že ČR kopíruje obecné vývojové cenové trendy existující v rámci trhu zemí EU. Ve vztahu k jednotlivým komoditním segmentům ČR ceny potravin nejdynamičtěji rostly v případě ovoce a zeleniny, olejů a tuků, mléčných výrobků, ryb a mořských plodů, drůbežího ahovězího masa a obilovin a pekařských produktů. Ve vztahu k maloobchodnímu trhu ČR pak lze konstatovat, že v rámci ČR neexistuje jednotná cenová hladina mezi jednotlivými regiony. Český maloobchodní trh je na jednu stranu velmi koncentrovaný - relativně malý počet hráčů kontroluje charakter trhu - ovšem v porovnání evropským průměrem je možno říci, že trh je vysoce konkurenční (o tomto jevu svědčí i počet aktérů, který trh v posledních letech opustili), neboť žádný ze subjektů trhu jasně nedominuje. Jednotlivé retailové řetězce v rámci svých cenových politik více či méně kopírují obecné cenové trendy a tendence poplatné vývoji tuzemského trhu a zejména pak trhu EU.

Keywords: Potraviny, Spotřebitel, Retailový trh, Cena, Cenová diference, Index, Trend, Česká republika, Evropská unie, Svět, Vývoj, Vliv, Pružnost

Consumer Food Prices in the Czech Republic in the European and Global Context

The article deals with the development of consumer prices in the Czech Republic in the context of food prices in the European Union and the World market. This article aims to identify consumer prices development in the market in the Czech Republic in relation to the development of consumer prices in the world market and the EU market. The paper is also analyzing the development of consumer prices in relation to individual commodities and products sold in Czech retail companies. The position of the most significant retail chains in Czech market is highlighted and price differences among individual retail chains are identified. In relation to the results it can be said: Prices on the Czech market very strongly correlate especially in relation to the EU market, a little bit lower (but still significant) correlation is existing in relation to the World market. Czech consumer price sensitivity is very strong - very flexible to changes in the price level on the market of the EU (cc more than 1%) and vice versa inelastic (cc 0,3%) with respect to changes in the price level on the World market. CR follows the general development price trends which exist in the EU market. In relation to particular commodity segments in CR we can say that food prices increased fastest in case of fruit and vegetables, oils and fats, dairy products, fish and seafood, poultry, beef and cereals and bakery products. In the Czech Republic there is no uniform price level between regions. On the one hand Czech retail market is very concentrated - a relatively small number of players control the character of the market - but compared to the European average we can say that the market is highly competitive (the result of this development is the fact that already several retail companies left the Czech market during the last several years), because none of the subjects clearly dominates on the market. Individual retail chains in their pricing policies more or less follow the same general price trends and tendencies which are similar to the price development of the domestic market and especially the EU market.

Keywords: Foodstuff, Consumer, Retail market, Price, Price difference, Index, Trend, Czech Republic, European Union, Word, Development, Influence, Elasticity
JEL classification: Q11, Q13, Q17, Q18

Published: December 5, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Smutka, L., Steininger, M., & Rosochatecká, E. (2014). Consumer Food Prices in the Czech Republic in the European and Global Context. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis17(1), 15-42. doi: 10.32725/acta.2014.002
Download citation

References

  1. Bašek, V., & Kraus, J. (2009). Czech foreign agricultural trade after joining the European Union. Agric. Econ. - Czech., 55(3), 583-595. Go to original source...
  2. Beneš, V. (2004) Zahraniční obchod - příručka pro obchodní praxi. Grada Publishing.
  3. Bielik, P., et al. (2010a). Economics, social policies and citizenship in the Europe of regions. Nitra: SPU Nitra.
  4. Bielik, P., et al. (2010b) Economics, social policy and citizenship in the EU Evidence of V4 countries and perspectives for Ukraine. Nitra: SPU Nitra.
  5. Burianová, J. (2010). The Trends of the Agrarian Foreign Trade of CR after Accession to EU, Competitiveness of Commodities. Agris - online. 2010, 2(1), 3-11.
  6. Burianová, J., & Belová, A. (2012). The Competitiveness of Agricultural Foreign Trade Commodities of the CR Assessed by Way of the Lafay Index. Agris on-line Papers in Economics and Informatics, IV(4), 7-36.
  7. Burianová. J. (2011). Agrární zahraniční obchod ČR v období 2004-2008, konkurenceschopnost komodit. Acta Universitatis. Agriculturae at Silviculturae Mendelinanae Brunensis, 2011, 59 (4), 37-42 Go to original source...
  8. Cihelková, E., et al. (2002) Světová ekonomika - Regiony a integrace. Praha: GRADA Publishing.
  9. Cimler, P. (2011). Obchod, pohostinství a ubytování v ČR: (výkony, kapacity a poptávka 2008-2011). Praha: Oeconomica.
  10. ČSÚ. Statistiky a statistické databáze (on-line), 2013. Dostupné: http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/statistiky.[05/06/2013]
  11. Dougherty, Ch. (2002). Introduction to Econometrics. New York: Oxford University Press.
  12. Drabík, D., & Bártová, L. (2008). An Assessment of the Impact of the EU Enlargement on Agri-food Trade of New EU Member States. Nitra: SPU Nitra.
  13. EUROSTAT. (2013) Statistické databáze (on-line), Dostupné: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/statistics/search_database.[18/06/2013]
  14. FAO, FAOSTAT database (2013): dostupné:, náhled: 08/06/2013.
  15. FAO-OECD. Agricultural outlook 2010-2019 [on-line]. 2010. [cit. 06.06.2011]. Dostupné z: http://www.oecd.org/document/10/0,3746,en_21571361_44315115_42852746_1_1_1_1,00.html>.
  16. Gujarati, D.N. (1988). Basic Econometrics. New York: McGraw-Hill.
  17. Hambálková, M. (2008). Zahraničný agropotravinársky obchod, sprasný stav a jeho perspektivy. Nitra: SPU.
  18. Hes, A., et al. (2010). Chování spotřebitele při nákupu potravin. Praha: ALFA.
  19. Hindls, R. a kol. (2007). Statistika pro ekonomy. Praha: Professional publishing.
  20. Horská, E. (2007). Medzinárodný marketing. Nitra : SPU Nitra.
  21. Horská, E. (2010). European studies on intercultural dimension of international business: marketing and managerial consequences. Nitra: SPU Nitra.
  22. INCOMA. (2011). Incoma market monitor 8/ 2011. Incoma: Praha.
  23. INCOMA. (2012). Shopping monitor, 2012. Incoma: Praha.
  24. INCOMA. (2013). Shopping monitor, 2013. Incoma: Praha.
  25. Jeníček, V. (2010). Population problem in the future - challenges, questions. Agric. Econ. - Czech, 56 (4), 97-107. Go to original source...
  26. Jeníček, V. (2009). The role of foreign trade and its effects. Agric. Econ. - Czech, 55(6), 211-220. Go to original source...
  27. Kjeldsen-Kragh, S. (2004). International trade policy. Copenhagen: Copenhagen Business School Press.
  28. Kubicová, Ľ. (2008). Vývoj spotrebiteľského dopytu po potravinách. Nitra: SPU.
  29. Kubicova, L. a kol. (2012). Income Situation of the Households in the Slovak and the Czech Republic. Acta oeconomica et informatica (online), 15(1).
  30. Kuna, Z. (2010). Demografický a potravinový problém světa. Praha: Wolters-Kluwer.
  31. Lind, D. A., Marchal, W. G., & Wathen, S. A. (2005). Statistical Techniques in Business & Economics. New York: McGraw-Hill.
  32. Lukas, Z., & Poschl, J., et al. (2004) Možnosti a bariéry rozvoje zemědělství v zemích střední a východní Evropy v rámci EU - 25. Praha: Ministerstvo zemědělství.
  33. Mezera, J. a kol. (2010). Panorama potravinářského průmyslu 2009. Praha: MZE ČR.
  34. Onour, I. A., & Sergi, B.S. (2011). Modeling and forecasting volatility in the global food commodity prices. Agric. Econ. - Czech, 57(3). 132-139. Go to original source...
  35. Pokrivčák, J., Drabík, D. a kol. (2008). Agricultural Trade in Central and Eastern Europe. Nitra: SPU Nitra
  36. Rosochatecká, E, & Smutka, L. (2010). Postavení zemědělců, potravinářů a obchodníků na trhu - vzájemný vliv (symbióza, či vzájemný boj). Potravinářská revue, 7(7), 11-24.
  37. Šálková, D., & Hes, A. (2010). Aspekty chování spotřebitelů při nákupu potravin. Communication Today. 1(1), 125-132.
  38. Skořepa, L., Hes, A., & Dušek, J. (2006). Preference spotřebitelů na trhu potravin. Praha: ČZU v Praze.
  39. Stávková, J. (2007). Trendy spotřebitelského chování. Brno: MENDELU.
  40. Svatoš, M. (2008). Selected trends forming European agriculture. Agric.Econ.-Czech, 54(3), 94-101. Go to original source...
  41. Svatoš, M., et al. (2009). Zahraniční obchod - teorie a praxe. První vydání. Praha: Grada.
  42. Svatoš, M., & Smutka, L. (2011). The process of price konvergence in selected EU countries. Acta Universitatis Bohemiae Meridionales, 14(2), 29-43. Go to original source...
  43. UN FAO. (2011). The State of Food and Agriculture 2010 - 2011. Roma: FAO.
  44. Alder, A., Smutka, L., Hes, A. (2011). Vnitřní a vnější faktory formující český trh s potravinami. Praha: Powerprint.
  45. Vološin, J. et al. (2011). Analysis of external and internal influences on CR agrarian foreign trade. Agric. Econ. - Czech, 57(9), 422-435. Go to original source...
  46. Vošta M. (2012). Agriculture under the conditions of globalisation focussed on the expansion of the EU. Agric. Econ. - Czech, 58(4). 165-171. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.