Acta Univ. Bohem. Merid. 2008, 11(2):7-10 | DOI: 10.32725/acta.2008.013475

NOVÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI

Monika Březinová
University of South Bohemia in České Budějovice

V důsledku změny pasívního přijímání marketingových informací zákazníkem na aktivní se mění i marketingová komunikace, a to z masové marketingové komunikace na cílenou marketingovou komunikaci. Tento článek se zabývá jedním z nástrojů internetového marketingu, konkrétně se zaměřuje na e-mail marketing. Srovnává tento způsob cílené marketingové komunikace za využití internetu jako média s masovým způsobem marketingové komunikace s využitím klasických médií, a to v oblasti nákladů na akvizici, retenci, výrobu a CRM nákladů. Dále pak v oblasti penetrace trhu, rychlosti odezvy a identifikace. Z výsledků vyplývá, že e-mail marketing při svém správném použití je bezkonkurenční nástroj pro retenci. Pro akvizici se z důvodů nákladů a stále rostoucího podílu spamu hodí spíše jiné nástroje cílené marketingové komunikace. Z pohledu penetrace trhu, rychlosti odezvy a identifikace je účinnost internetu jako média pro e-mail marketing velmi vysoká.

Keywords: marketingová komunikace, e-mail marketing, retenze, akvizice

New trends in the marketing communication

In consequence of change of passive intake of the marketing information to the active intake from the consumer side is the marketing communication changing too, from the public communication to the targeted communication. This article is focusing on the new trends in marketing communications. The article compare the new ways of marketing communications and the traditional ways, in the area of acquisition cost, retention cost, and CRN cost, and next like the penetration of market, speed of response and identification. We can say, on the base of the results that the e-mail marketing, like the instrument of marketing communication, is more suitable for the retention then for the acquisition. The e-mail marketing is the most suitable instrument for the target of custom-segment.

Keywords: marketing communication, e-mail marketing, retention, acquisition

Published: September 21, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Březinová, M. (2008). New trends in the marketing communication. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis11(2), 7-10. doi: 10.32725/acta.2008.013
Download citation

References

  1. FREY P. Marketingová komunikace nové trendy a jejich využití. 1.vyd. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-129-1
  2. FRAY P. Marketingová komunikace. 1.vyd. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-160-7
  3. KOTLER P. Moderní marketing. 4.vyd. Praha:Grada, 2007. SBN 978-80-247-1545-2
  4. Wikipedia [on-line].[cit. 2008-07-30]: Dostupné na http://cs.wikipedia.org/wiki/E-mail_marketing
  5. BUREŠ V. Školení e-mail marketingu. Praha: Společnost H1C, 2008.
  6. BEDNÁŘOVÁ D., MOLEK J. In Collection of Scientific Papers. Faculty of Agriculture in České Budějovice series for Economics. Management and Trade, 2000. s 91-94. ISSN-1212-5598
  7. Český statistický úřad [on-line].[cit. 2008-07-30] Dostupné na 2007

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.