Acta Univ. Bohem. Merid. 2009, 12(2):79-84 | DOI: 10.32725/acta.2009.026291

INOVACE MANAGEMENTU

Zdeněk Dytrt1, Michaela Stříteská2, Lucie Tomancová1
1 Tomas Bata University in Zlín
2 University of Pardubice

V současném managementu se často setkáváme s tím, že teoreticky uznávaná východiska nejsou v manažerské praxi plně dodržována. Jako příklad lze uvést systémové chápání podniku. V teorii je podnik definován jako relativně izolovaný systém, avšak praxe tuto skutečnost často nerespektuje a umožňuje podniku chovat se jako absolutně izolovaný systém. Proto se setkáváme s novými pojmy shareholder management a stakeholder management, které na tento rozpor upozorňují. Pokud praxe nerespektuje teoretické poznatky, management přestává plnit svůj strategický cíl a vytváří cestu ke konzumnímu myšlení i konzumní společnosti. Probíhající ekonomická krize tyto závěry potvrzuje a upozorňuje na jednu z hlavních příčin, za kterou lze považovat absenci etiky v managementu. Cílem příspěvku je inspirovat k zamyšlení nad možnostmi změny dosud uplatňované filozofie managementu.

Keywords: inovace, manažerská etika, shareholder management, stakeholder management, corporate social responsibility

Innovation of the management

The contemporary management is often faced with the fact that in theory accepted basis are not in managerial practice fully followed. As an example, could be stated the understanding of the company as a system. In theory, an enterprise is defined as a relatively isolated system, but the practice often does not respect this fact and allows the company to act as an absolutely isolated system. Therefore, we encounter new concepts shareholder management and stakeholder management, which draw attention to this contradiction. If the practice does not respect the theoretical findings, management ceases to fulfil its strategic objective and creates a path to consumer thinking and consumer society. The ongoing economic crisis confirms these findings and highlights one of the main reasons which could be considered as lack of ethics in management. The aim of this paper is to inspire the reader to reflect on the possible changes of management philosophy.

Keywords: innovation, managerial ethics, shareholder management, stakeholder management, corporate social responsibility

Published: September 25, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dytrt, Z., Stříteská, M., & Tomancová, L. (2009). Innovation of the management. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis12(2), 79-84. doi: 10.32725/acta.2009.026
Download citation

References

  1. KOŘENÁŘ, V., PICHANIČ, M., VEBER, J. Vývoj managementu ve dvacátém století. In Management. Základy, prosperita, globalizace. 1. vyd. Praha: Management Press, 2005. Kap. 11, s. 287-310.
  2. VALENTA, F. Tvůrčí aktivita - inovace - efekty. 1.vyd. Praha: Svoboda, 1969. ISBN 25-093-69.
  3. ŠÁDA, V. Diagnóza průmyslového podniku. 1.vyd. Praha: SNTL, 1976.
  4. HARVEY, S. J. Business dilemmas and responsibilities. In Manažerská etika - inspirace pro 21. století. VI. díl. 1. vyd. Hradec Králové: WAMAK, 2009. s. 71-78.
  5. TOMANCOVÁ, L., STŘÍTESKÁ, M. Společenská a sociální odpovědnost firmy. In Etika v manažmente. 1. vyd. Prešov: Filozofická fakulta Prešovské univerzity, 2008. s. 108-123.
  6. STŘÍTESKÁ, M. Balanced Scorecard jako nástroj integrace CSR do podniku. In Manažerská etika - inspirace pro 21. století. VI. díl. 1. vyd. Hradec Králové: WAMAK, 2009. s. 139-145.
  7. DYTRT, Z. et al. Manažerské kompetence v Evropské unii. 1. vyd. Praha: C.H.Beck, 2004. 157 s. ISBN 80-7179-889-4.
  8. DYTRT, Z. et al. Etika v podnikatelském prostředí. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 196 s. ISBN 80-247-1589-9.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.