Acta Univ. Bohem. Merid. 2010, 13(2):87-92 | DOI: 10.32725/acta.2010.023594
TENDENCE CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELŮ PŘI NÁKUPU POTRAVIN
- 1 Czech University of Life Sciences Prague
- 2 Mendel University in Brno
Chování českých spotřebitelů se vlivem globalizačních trendů stále rozvíjí. Důkazem toho jsou výsledky průzkumu kritérií, které zákazníci při rozhodování o nákupu nejvíce preferují. Znalost těchto preferencí vytváří v produkční sféře a v obchodě konkurenční výhodu a představují vlivné motivační i stimulační faktory efektivnosti obchodu. Článek byl zpracován v rámci VZ MSM 6046070906 "Ekonomika zdrojů českého zemědělství a jejich efektivní vyuľívání v rámci multifunkčních zemědělskopotravinářských systémů", Provozně ekonomické fakulty, České zemědělské univerzity v Praze.
Keywords: spotřebitel, maloobchod, konkurenční prostředí, marketing
Determination of consumer behaviour in course of food purchasing
Due to globalization trends the behaviour of the Czech consumers has been constantly developing as evidenced by the results of different researches of criteria most preferred by the customers decisions related to food purchasing. The knowledge and understanding of these preferences represents not only the competitive advantage in production and retail but also very powerful motivational and incentive factors of efficiency of sales. This contribution was processed within the Research Project of MSM 6046070906 "The economy of Czech agricultural resources and their effective use within multifunctional agrifood systems", Faculty of Economics and Management, Czech University of Life Sciences in Prague.
Keywords: Customer, Retail, Competitive environment, Marketing
Published: October 1, 2012 Show citation
References
- TURČÍNKOVÁ Jana, 2009, Spotřebitelé a nákupní podmínky v České republice, /In Hes, A. a kol.. Chování spotřebitele při nákupu potravin, ALFA Nakladatelství, Praha, ISBN 978-80-87197-20-2, s.65/
- TURČÍNKOVÁ Jana, 2009, Kritéria při výběru potravin, /In Hes, A. a kol.. Chování spotřebitele při nákupu potravin, ALFA Nakladatelství, Praha, ISBN 978-80-87197-20-2, s.77/
- HES Aleą a kol., 2009, Chování spotřebitele při nákupu potravin, ALFA Nakladatelství, Praha, ISBN 978-80-87197-20-2 s.26
- ©ÁLKOVÁ Daniela, 2009, Faktory působící na rozhodování spotřebitele při nákupu potravin,/In Hes, A. a kol.. Chování spotřebitele při nákupu potravin, ALFA Nakladatelství, Praha, ISBN 978-80-87197-20-2, s.28-29/
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.