Acta Univ. Bohem. Merid. 2010, 13(4):69-74 | DOI: 10.32725/acta.2010.046364
STRATEGICKÉ ROZHODOVÁNÍ PODNIKATELSKÝCH SUBJEKTŮ SE ZAMĚŘENÍM NA KRIZOVÝ MANAGEMENT
- Mendel University in Brno
Vědecký příspěvek uvádí poznatky zformulované ve výzkumu MSM 6215648904 (Brno, 2010) se zaměřením na analýzu manažerských, finančních a ekonomických rizik a metody jejich řešení ve strategickém řízení podnikového managementu v novém podnikatelském prostředí s vlivy vyvolanými integračními procesy, rozvojem informačních technologií a faktory globalizace. Z výsledků výzkumu je patrný závěr, že moderně řízené podniky potřebují mít k dispozici dobře vymezený systém strategického řízení a v rámci tohoto systému dobře propracován management změn, který přispívá k vytváření rovnovážného stavu vnitřního prostředí managementu s prostředím vnějším, tj. k tzv. homeostáze. Uvedené pojetí vyžaduje dokonalé informační zabezpečení a moderní technické prostředky řízení, zejména kvalitní informační systém. Rychlé změny zejména v externím prostředí vyžadují od podnikového managementu volbu nových přístupů a metod rozhodování, jeho dobře koncipovaný algoritmus, umožňující pružné reagování na potřeby zákazníků.
Výzkum se opírá o autorem zformulovanou metodiku tvorby, implementace a změn podnikatelských strategií a jejich potřeby zpřesňování v důsledku působení turbulentního prostředí managementu a dalšími významnými vlivy. Jsou uvedeny hlavní příčiny, které vedou ke vzniku krizových situací, a metody jejich analýzy. Dále jsou formulovány strategie řešení vzniklých krizových situací. Předmětem analýzy jsou vybrané podnikatelské subjekty. Podrobně je analyzován podnik Bioveta, a.s. Ivanovice na Hané. Výzkum prokazuje skutečnost, že moderně řízené podniky, vzhledem k jejich složitosti a rizikům, nutně potřebují mít k dispozici funkční a dobře propracovaný systém krizového managementu.
Keywords: krizový management, manažerské rozhodování, prostředí managementu, informační technologie
Strategic decision-making of business management focused on crisis management
There are presented in the contribution results formulated in researches MSM 6215648904 (Brno, 2010) focused in analysis of managerial, financial and economic risks and methods of their solving in strategical decision making of business management in a new entrepreneurial environment with influences caused by integration processes, development of information technology and factors of globalization. The results of the research indicate that companies with an up-to-date management need a well defined strategic management system and elaborate change management within this system, which contributes to the creation of balance between the internal environment of the management and external environment, i.e. creation of so called homeostasis. The above mentioned conception requires perfect information backing and up-to-date technical facilities for management, especially a computer network equipped with up-to-date software. Rapid changes, principally in the external environment, require of the business management to select new approaches and methods of decision-making and to have a well conceived algorithm enabling a flexible response to customers' wishes. The paper is based on the methodology formulated by the author - methodology of creation, implementation and changes of business strategies and requirements for their improvement due to the incidence of a turbulent management environment and other essential factors. The main factors of crisis and methods of their analysis are formulated. Thereinafter, strategies of solving of crisis situations are formulated. The company Bioveta, Inc. is analysed in detail. The research has proved that companies with modern management need a well-made and working system of crisis management due to their complexity and risks.
Keywords: Crisis Management, Managerial Decision-Making, Entrepreneurial Environment, Information Technologies
Published: October 2, 2012 Show citation
References
- DRUCKER, P.F: Management Challenges for the 21st Century. Management Press Praha, 1st reprint, 2001. 821 p. ISBN 80-7261-021-X.
- GATES, B.: Business @ the Speed of Thought. Management Press Prague, 1999. 342 p. ISBN 80-85943-47-2.
- GOZORA, V.: Prispósobovanie podnikateĺskej štruktury poĺnohospodársko potravinárskeho komplexu európskym trhovým štrukturám.In: Medzinárodné vedecké dni FEM SPU Nitra, 2001. ISBN 80-7137-715-5.
- HRON, J.: Změny v projektování modelů podnikatelských subjektů. In: Medzinárodné vedecké dni FEM SPU Nitra, 2001. ISBN 80-7137-715-5.
- HRON, J.: Řízení rizika. Research Project EP 9241. Prague 2001(a)
- KOTLER, P.:Marketing Management. Grada Publishing. Prague. 1998 (9th revised edition). ISBN 80-7169-600-5
- STÁVKOVÁ, J., DUFEK, J.: Marketingový výzkum. Faculty of Business and Economics, MZLU in Brno.1998. ISBN 80-7157-330-2.
- SVOBODA, E.: Customer controlled business strategies of economic subjects. In: Firm and competitive environment. Marketing and Business Institute, Faculty of Business and Economics, MZLU in Brno, 1999.ISBN 80-7157-37-2.
- SVOBODA, P. : Formování informačního systému podniku.(Disertační práce). Faculty of Business and Economics, MZLU in Brno, 1999.
- ŠIMO, D.: Teoretické a metodologické otázky agrárneho marketingu. In: Aktuálne problémy agrárneho trhu. SPU FEM Nitra, 2000. ISBN 80-8137-750-3.
- WHITELEY, C.: Customer managed company. Victoria Publishing Praha, 1994. ISBN 80-85605-69-4, 1991.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.