Acta Univ. Bohem. Merid. 2011, 14(1):143-151 | DOI: 10.32725/acta.2011.016433

MODEL VÝPOČTU OPTIMÁLNÍ INTENZITY NA SILNICÍCH I. TŘÍD JIHOČESKÉHO KRAJE

Jiří Alina1, Lubomír Zenkl2
1 University of South Bohemia in České Budějovice
2 ZESA, spol. s r.o.

Dopad automobilové dopravy zaznamenává (bez nadsázky) každý z nás. Při denní dojížďce do zaměstnání, dovolené, volnočasových aktivit atd. účastníci silničního provozu zaznamenávají určitou úroveň intenzity dopravy. Úroveň intenzity je zásadní pro délku času stráveného na cestě, tedy prostorového přemístění účastníků dopravního systému. Konkrétně se zpravidla jedná o nepřímo úměrný vztah intenzity a času. Příspěvek se zabývá modelem měření optimální intenzity na silnicích I. třídy navrženou na základě normy ČSN 73 6101 - Projektování silnic a dálnic. Na základě navrženého modelu jsou silnice I. tříd na území Jihočeského kraje prozkoumány a jsou vypočítány hodnoty intenzit a přetížení silnic.

Keywords: silniční doprava, intenzita, metodika výpočtu

The model of calculation of traffic volume on roads 1st class in the South Bohemian region

The impact of automobile transport is recognised (without exaggeration) by every one of us. At daily commuting to the work, holidays, free time-time activities and so on traffic participant register certain level traffic volume. Level of volume is fundamental for speed of participant's relocation, from time or speed perspective. Concretely generally there is inverse proportional relation between intensity and time. Paper deals with methodology measuring optimum intensity on roads I. classes designed on the grounds Standards ČSN 73 6101 - Projecting roads and motorways. On the basic of designed model the roads 1st class in the South Bohemian region are researched and traffic volumes are calculated and also over load of roads.

Keywords: road transport, intensity, methodology

Published: October 2, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Alina, J., & Zenkl, L. (2011). The model of calculation of traffic volume on roads 1st class in the South Bohemian region. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis14(1), 143-151. doi: 10.32725/acta.2011.016
Download citation

References

  1. Základní informace o CSD [online]. [cit. 2011-8-20]. Dostupné z WWW:
  2. CELNER, J. Silniční infrastruktura. Dopravní noviny: Týdeník pro dopravu a logistiku [online]. 2005, 25/2005, [cit. 2010-10-12]. Dostupný z WWW:
  3. KŘIVDA, V. Základy organizace a řízení silniční dopravy. Ostrava: VŠB Technická univerzita Ostrava, 2006. 170 s. ISBN 80-248-1253-3
  4. KONÍČEK, T. Modern administration [online]. 3. 6. 2009 [cit. 2010-10-12]. Dostupné z WWW:
  5. BRUINSMA, F., RIETVELD, P. Is Transport Infrastructure Effective? Transport Infrastructure and Accessibility: Impacts on the Space Economy. Berlin: Springer-Verlag Berlin and Heidelberg GmbH & Co. K, 1998. 383 s. ISBN 978-3540645429
  6. BARTOŠ, L.; RICHTR, A. Porovnání prognóz automobilové dopravy v ČR se skutečným vývojem intenzit. [online]. 2009, 1, [cit. 2010-10-12]. Dostupný z WWW:
  7. Ředitelství silnic a dálnic ČR [online]. 2010 [cit. 2010-10-12]. Dostupné z WWW:
  8. ČSN 73 6101. Projektování silnic a dálnic. Praha Český normalizační institut, 2004. 125 s. ISSN 93.080.10.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.