Acta Univ. Bohem. Merid. 2011, 14(2):61-69 | DOI: 10.32725/acta.2011.023406
ANALÝZA SDÍLENÍ A ŠÍŘENÍ ZNALOSTÍ V ČESKÝCH PODNICÍCH
- University of Hradec Králové
V globalizovaném světě se česká ekonomika střetává s řadou výzev, které procesy integrace přinášejí. Pro podniky, které chtějí v globální konkurenci obstát, jsou klíčovým faktorem znalosti a schopnost znalosti co nejlépe využít. Cílem příspěvku je seznámení s výzkumem v oblasti získávání a uchování znalostí, jako zdroje pro rozhodování v podnicích v České republice. Dotazníkové šetření bylo realizováno na Univerzitě Hradec Králové. Celkem bylo osloveno 678 organizací působících v České republice přes všechna odvětví se zaměřením na malé a střední podniky. Bylo získáno 251 vyplněných dotazníků.
Jak vyplynulo z výsledků průzkumu, české podniky shledávají znalostní management jako významný nástroj pro zvýšení konkurenceschopnosti. K jeho systematické aplikaci v podnikové praxi však ještě určité kroky chybí.
Keywords: znalost, znalostní management, podnik, dotazník
Analysis of sharing and dissemination of knowledge in czech organizations
Organizations are currently found in a situation, where the external environment is subject to fast changes. However, this means that they can survive only if they are able to continually adapt to these changes (even anticipate them). The way an enterprise prepares to be able to respond to the changes in the external environment, has essential significance. The aim is to create a system, in which staff at all levels of an organization would be involved in learning, and where learning includes both the acquisition of new knowledge and their use. The knowledge management should facilitate for all this.
The aim of this paper is to introduce the research on sharing and dissemination of knowledge as a resource for decision-making in enterprises in the Czech Republic. The survey was carried out at the University of Hradec Kralove. In Total, 678 organizations operating in the Czech Republic across all sectors were contacted, with a focus on small and medium enterprises. 251 completed questionnaires were obtained.
As revealed from the results of the survey, Czech enterprises perceive knowledge management as an important means for increasing competitiveness. For its systematic application in business practice, however, there are still some steps missing.
Keywords: Knowledge, Knowledge Management, Enterprise, Questionnaire
Published: October 5, 2012 Show citation
References
- BUDÍKOVÁ, M., KRÁLOVÁ, M, BOHUMIL, M. Průvodce základními statistickými metodami, Praha: Grada, 2010. pp. 272. ISBN 978-80-247-3243-5
- BussinesInfo, Management malé firmy - příklady z praxe a doporučení pro podnikatele, 2010, [Online]. Available: http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/management-msp/management-male-firmy-priklady-z-praxe/1001663/56769/
- DHILLON, G. Organizational competence for harnessing IT: A case study, Information & Management, 2008, vol. 45, pp. 297-303. ISSN 0378-7206.
Go to original source...
- FANIEL, I. M., MAJCHRZAK, A. Innovating by accessing knowledge across departments, Decision Support Systems, 2007, vol. 43, pp. 1684-1691, 2007. ISSN 0167-9236.
Go to original source...
- GIAGLIS, G. M. Directions and trends in knowledge management research: Results from an empirical analysis of European projects. In HLUPIC, V. (ed.). Knowledge and Business Process Management, Hershey: Idea Group Publishing, 2003. pp. 1-15. ISBN 1591402670.
Go to original source...
- HEIJST, G., SPEK, R., KRUIZINGA, E. Corporate Memories as a Tool for Knowledge Management, Journal of Knowledge Management, 1997, vol. 13, no. 1, pp. 41-54. ISSN 1367-3270.
Go to original source...
- HOLSAPPLE, C. W., JOSHI, K. D. Organizational knowledge resources, Decision Support Systems, vol. 31, pp. 39-54. ISSN 0167-9236.
- HSU, I. CH. Knowledge sharing practices as a facilitating factor for improving organizational performance through human capital: A preliminary test, Expert Systems with Applications, 2008, vol. 35, pp. 1316-1326. ISSN 0957-4174.
Go to original source...
- CHAN, Y. CH. Performance Measurement and Adoption of Balance Scorecard: A Survey of Municipal Governments in the USA and Canada. The International Journal of Public Sector Management, 2004, vol. 17, no. 2/3, pp. 204. ISSN 0951-3558.
Go to original source...
- KARTOUS, B. Konflikt o podstatě pod nánosem pomíjivosti, [online], Britské listy, 2006, ISSN 1213-1792, [cit. 25. 2. 2010], dostupné z: http://www.blisty.cz/art/31619.html.
- KATOLICKÝ, A. Knowledge management, [on line], 2006, [cit. 10. 9. 2008], dostupné z: http://www.volny.cz/akatolicky/KM_celek1.htm
- MAIER, R. Knowledge Management Systems, Berlin-Heidelberg, 2007. pp. 720. ISBN 978-3-540-71407-1.
- MAREŠOVÁ, P. Výzkum uplatnění znalostního managementu v českých podnicích, E+M Ekonomie a management, Technická univerzita v Liberci, 2010, 1/2010, pp. 131-144. ISSN 1212-3609.
- MLÁDKOVÁ, L. Management znalostí. 1. vydání. Praha: Oeconomica, 2005. s. 191. ISBN 80-245-0878-8.
- MAREŠOVÁ, P., DRAHOKOUPIL, J.: Decision-making in the knowledge processing in enterprises in the Czech Republic, Applied Informatics And Computing Theory (AICT), Prague : WSEAS, 2011. (v tisku).
- SLÁDEČEK, M. Moc daná znalostmi: Řízení, vývoj a poslední trendy, [on line], 2007, [cit. 25. 8. 2008], dostupné z http://www.businessworld.cz/bw.nsf/print/B0D8924D7A715DD9C12572750059BAF6.
- WONGA, K., Y., ASPINWALLB, E. Development of a knowledge management initiative and system: A case study, Expert Systems with Applications, 2006, vol. 30, pp. 633-641. ISSN 0957-4174.
Go to original source...
- WU, J. H., WANG, Y, M. Measuring KMS success: A respecification of the DeLone and McLean's model, Information & Management, 2006, vol. 43, pp. 728-739. ISSN 0378-7206.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.