Acta Univ. Bohem. Merid. 2011, 14(2):71-78 | DOI: 10.32725/acta.2011.024507

PREFERENCE REGIONÁLNÍCH ZNAČEK POTRAVIN

Ladislav Skořepa, Kamil Pícha
University of South Bohemia in České Budějovice

Autoři příspěvku uvádějí výsledky marketingového šetření a jeho interpretace vztahující se k propagaci českých výrobků na regionálním trhu potravin a znalost regionální značky. Významná část spotřebitelů upřednostňuje regionální potraviny, zajímá se o jejich složení a vliv na jejich zdraví. Kvalita potravin, bezpečnost a podpora regionálních producentů se stávají významnými faktory při rozhodování spotřebitele. Příspěvek shrnuje výsledky dotazníkových šetření v letech 2003-2010, zabývajících se preferencemi spotřebitelů na regionálním trhu potravin a možnostmi propagace těchto výrobků na trhu. Výsledky prezentovaných výzkumů ukazují na rostoucí preference spotřebitelů, pokud jde o regionální produkty, a také subjektivní pocit vyšší kvality místních a regionálních produktů ve srovnání s ostatními potravinářskými výrobky.

Keywords: regionální značka, preference českých potravin

Preferences for regional brands of food products

The article deals with results of several marketing surveys related to the promotion of Czech products in the regional food market as well as to the consumers' awareness of regional brands. An important part of consumers prefers regional food and food products, is interested in their ingredients and their health impact. Food quality and safety and support to regional producers become important factors in consumers' decision-making. The article summarizes results of particular surveys done in the years 2003-2010 exploring consumer preferences in the regional food market as well as promotion opportunities of these products in the market. Results of presented surveys show an increasing consumers' preference for regional products and the feel of better quality linked with local and regional products.

Keywords: Regional Brand, Preferences for the Czech Food and Food Products

Published: October 5, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Skořepa, L., & Pícha, K. (2011). Preferences for regional brands of food products. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis14(2), 71-78. doi: 10.32725/acta.2011.024
Download citation

References

  1. PAPADOPOULOS, N. Place branding: Evolution,meaning and implications. Place Branding, 2004, vol. 1, no. 1, s. 36-49. ISSN 1744-070X. Go to original source...
  2. PAPADOPOULOS, N., HESLOP, L. A. Product-country images: impact and role in international marketing. The Haworth Press, 1993. 477 s. ISBN 1-56024-236-1
  3. PETROVÁ, Z., PEPRNÝ, A. Regionální značka potravin a její aplikace na biopotraviny. Ekonomické znalosti pro tržní praxi. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. s. 421-427. ISBN 978-80-903808-8-2.
  4. PÍCHA, K., DOLEŽALOVÁ, H., NAVRÁTIL, J. Možnosti tržního uplatnění biopotravin jako lokálního produktu. Acta universitatis Bohemiae meridionales: vědecký časopis pro ekonomiku, řízení a obchod. 2008, roč. XI, č. 2, s. 41-48. ISSN 1212-3285.
  5. PŘIBOVÁ, M., TESAR, G. a kol. Strategické řízení značky. Praha: Professional Publishing, 2003. 250 s. ISBN 80-86419-38-X.
  6. SKOŘEPA, L. Významné faktory spotřebitelského chování na regionálním trhu potravin. Auspicia, vědecký časopis VŠERS o.p.s. České Budějovice. 2004, roč. 1, č. 1, s. 23-26. ISSN 1214-4967.
  7. SKOŘEPA, L., HES A. Vnímání značky KLASA na spotřebitelském trhu potravin. Acta universitatis Bohemiae meridionales: vědecký časopis pro ekonomiku, řízení a obchod. 2005, roč. VI, č. 1, 2005. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zemědělská fakulta, s. 45-50. ISSN 1212-3285
  8. STÁVKOVÁ, J., PRUDILOVÁ, H., TOUFAROVÁ, Z., NAGYOVÁ, L. Factors influencing the consumer behaviour when buying food. Agricultural Economics (Zemědělská ekonomika), 2007, roč. 53, č. 6, s. 276-284. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  9. VAN ITTERSUM, K. Consumer Decision-Making and Choice. Mansholt Studies 23. Wageningen: Mansholt Graduate School, 2002. 165 s. ISBN 90-6754-670-4.
  10. VYSEKALOVÁ, J. Postoje české veřejnosti ke značce. Marketing komunikace. Praha: MK ČR EU 11218, 2003, roč. XIV., č. 2, s. 10-13, ISSN 1211-5622.
  11. VYSEKALOVÁ, J. Psychologie spotřebitele. Praha: Grada Publishing a.s., 2004. ISBN 80-247-0393-9.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.