Acta Univ. Bohem. Merid. 2008, 11(3):51-54 | DOI: 10.32725/acta.2008.029407

KOUČOVACÍ METODY V MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNICÍCH POSKYTUJÍCÍCH SLUŽBY

Dagmar Škodová Parmová
University of South Bohemia in České Budějovice

Služby produkují téměř 60 % hrubého domácího produktu České republiky, přičemž největší podíl podniků poskytujících služby zaujímají malé a střední podniky. Vlastníci jsou zde velmi často jedinou osobou ve vedení firmy, a tudíž nemají uvnitř vlastního podniku "sparingpartnera", aby s ním mohli diskutovat strategické cíle a rozhodnutí. Tato studie se zabývá tématikou, jak koučovat firmu na úrovni velikosti malého a středního podniku. Vychází se zde z premisy, že koučování může přinést na rozdíl od poradenství lepší a rychlejší zlepšení v procesu rozvoje firmy.

Keywords: služby, koučování, malé a střední podniky, manažerský audit, procesní řízení

Coaching methods in service-providing small and medium-sized enterprises

The services providing firms creates a 60-per-cent share of gross domestic product in the Czech Republic and the majority of these enterprises are of the size of small and medium-sized. The owners are very often the only one person in the top management of the firm and they do not have a sparing partner inside the own company do discuss strategic aims and decisions. This paper deals with the theme how to coach a firm on the size level of SME. Coaching instead of consulting can bring a better and quicker improvement in the development progress in a firm.

Keywords: services, coaching, small and medium-sized enterprises, managerial audit, process management

Published: September 24, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Škodová Parmová, D. (2008). Coaching methods in service-providing small and medium-sized enterprises. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis11(3), 51-54. doi: 10.32725/acta.2008.029
Download citation

References

  1. WHITMORE, J. Coaching For Performance: Growing People, Performance and Purpose. London: Nicholas Brealey, 2002. ISBN 1857883039
  2. WHITMORE, J. Koučování; příručka rozvoje vlastních dovedností a zvyšování výkonnosti. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-101-1
  3. CLEGG, B. Intenzivní kurz vedení lidí; 150 praktických cvičení a technik rozvíjejích manažera. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-2510-35-60
  4. KUSY, M. Breaking the code of silence; prominent leaders reveal how they rebound from 7 critical mistakes. Dallas: Taylor Trade Publishing, 2005. ISBN 1589791185
  5. PARMA, P. Umění koučovat; systematické koučování ve firmě, rodině a škole. Praha: Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-34-6
  6. MOLEK, J. Moderní management a podniková praxe. In Firma a konkurenční prostředí 2007. Management v novém prostředí. Brno: MZLU, 2007. s. 113-120. ISBN 978-80-86633-85-5
  7. ROLÍNEK, L. Koučování a jeho uplatnění při rozvoji MSP. In Firma a konkurenční prostředí 2007. Management v novém prostředí. Brno: MZLU 2007. s. 128-130. ISBN 978-80-86633-85-5
  8. Ministry of Industry and Trade. SME Data [online], [cited 17 November 2008]. Available on

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.