Acta Univ. Bohem. Merid. 2012, 15(2):3-13 | DOI: 10.32725/acta.2012.010489

Maloobchodní tržby v České republice a Evropské unii a komparace vývoje

Kamil Pícha1, Leoš Vítek2, Hana Doležalová1, Josef Navrátil1, Roman Švec1
1 University of South Bohemia in České Budějovice
2 University of Economics, Prague

Článek se zabývá vývojem maloobchodních tržeb v České republice a Evropské unii. Maloobchodní tržby jsou velmi důležitým prvkem celkového výkonu národního hospodářství. Cílem tohoto článku je analyzovat trendy ve vývoji maloobchodních tržeb v ČR a porovnat jej s výsledky celé Evropské unie. Článek představuje grafickou analýzu vztahů mezi maloobchodními tržbami a makroekonomickým vývojem (růst HDP a nezaměstnanost) a také očekáváním budoucího vývoje a své budoucí finanční situace ze strany domácností. Pokud jde o faktory vývoje maloobchodních tržeb, určitě existuje pozitivní korelace s vývojem celkového výkonu ekonomiky. Naopak nelze prokázat souvislost mezi vývojem maloobchodních tržeb a nezaměstnaností celkově v Evropské unii i v České republice.

Keywords: Maloobchodní tržby, Makroekonomický vývoj, Domácnosti

The Retail Sales in the Czech Republic and the European Union and the Comparison of Evolution

The paper deals with the evolution of the retail sales in the Czech Republic and the European Union. Retail sales are a very important element of the total performance of a national economy. The aim of this article is to analyze the tendency of the retail sales and to compare their evolution in the Czech Republic with the results of the whole European Union. The paper presents graphical analysis studying relations between the retail sales and the macroeconomic development (GDP growth rate and unemployment rate) as well as the expectations of the households. As concerns the factors of the retail sales evolution, there is some positive correlation with the evolution of the general economic performance. However, there is no provable relation between the growth or decrease of the retail sales and the unemployment in both the EU and the Czech Republic.

Keywords: Retail Sales, Macroeconomic Development, Households
JEL classification: C35, G32, G33

Published: April 15, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pícha, K., Vítek, L., Doležalová, H., Navrátil, J., & Švec, R. (2012). The Retail Sales in the Czech Republic and the European Union and the Comparison of Evolution. Acta Universitatis Bohemiae Meridionalis15(2), 3-13. doi: 10.32725/acta.2012.010
Download citation

References

  1. Bean, J.S., 2000. The Effects of Technology on Retail Sales, Commercial Property Values and Percentage Rents. Journal of Real Estate Portfolio Management. 6(2), 185 - 201. ISSN 10835547. Go to original source...
  2. Black, P., T. Hartzenberg a B. Standish, 2004. Economics: Principles and Practice. 2. vyd. South Africa: Pearson. ISBN 1-86891-069-5.
  3. Czesaný, S. a Z. Jeřábková, 2009. Kompozitní indikátory hospodářského cyklu. Statistika, 89(3), 256-274. ISSN 0322-788X.
  4. Češi a Slováci jsou "závislí" na slevách [online]. Tisková zpráva Incoma&GfK 5. 3. 2012 [cit. 2012-04-04] Dostupné z: http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1213&lng=CZ&ctr=203.
  5. Gale, H. F. jr., 1996. Retail Sales Pull Factors in U.S. Countries. Review of Regional Studies. 26(2), 177-195. ISSN 0048-749X. Go to original source...
  6. Hansen, L.P. a T. J. Sargent, 1980. Formulating and estimating dynamic linear rational expectations models. Journal of Economic Dynamics and Control. Vol. 2, 1980, 7-46. ISSN 0165-1889. Go to original source...
  7. Holman, R. 2005. Dějiny ekonomického myšlení. 3. vyd. Praha: C.H. Beck, 539 s. ISBN 80-7179-380-9.
  8. Hronová, S. a R. Hindls, 2008. Ekonomické chování sektoru domácností ČR - spotřeba a zadluženost. Statistika, 88(3), 189 - 204. ISSN 0322-788X.
  9. Konečná, M., Komentář k poslednímu vývoji maloobchodu [online]. CFO World 4.4.2012 [cit. 2012-04-04] Dostupné z: http://cfoworld.cz/aktuality/komentar-k-poslednimu-vyvoji-maloobchodu-1619.
  10. Lawson, T., 1980. Adaptive Expectations and Uncertainty. The Review of Economic Studies. 47(2), 305-320. ISSN 0034-6527. Go to original source...
  11. Maloobchodní trh a spotřební vydání domácností v I. pololetí 2010 [online]. Svaz obchodu a cestovního ruchu 16.9.2010. [cit. 2012-02-26] Dostupné z: http://www.socr.cz/scripts/detail.Php?id=58253.
  12. Maloobchodní trh a spotřební vydání domácností v I. pololetí 2011 [online]. Svaz obchodu a cestovního ruchu 15.9.2011. [cit. 2012-02-26] Dostupné z: http://www.socr.cz/scripts/detail.php?id=5810.
  13. Melicharová, A., 2006. Decision-making process of households on food consumption. Zemědělská ekonomika/Agriculture Economics, 52(7), 2006, 328 - 334. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  14. Mermod, A.Y. a G. Dudzevičiūtė, 2011. Frequency Domain Analysis of Consumer Confidence, Industrial Production and Retail Sales for Selected European Countries. Journal of Business Economics and Management. 12(4), 589-602. ISSN 2029-443. Go to original source...
  15. Pikora, V., 2007. Vliv zveřejněných informací na výnosovou křivku. Politická ekonomie, č. 6, s. 809-828. ISSN 0032-3233. Go to original source...
  16. Ring, J.R. jr., 1984. The Effect of Permanent Income on Retail Sales by Sales Category. Quarterly Journal of Business & Economics. September 1984. 13-30. ISSN 0747-5535.
  17. Starzyczná, H., 2010. Vybrané aspekty internacionalizace vnitřního Obchodu v teoretických přístupech a v empirickém zkoumání v České republice v období transformace. E + M EKONOMIE A MANAGEMENT, č. 1, 2010. 115 - 130. ISSN 1212-3609.
  18. Stávková, J. a J. Turčínková, 2005. Consumer choice process when purchasing the staple food. Zemědělská ekonomika/Agriculture Economics, 51(9), 389 - 394. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  19. Szczyrba, Z., 2000. Venkovský obchod v ČR v podmínkách ekonomické transformace. Urbanismus a územní rozvoj, III(6), 15-19. ISSN 1212-0855.
  20. Šípek, L. Perspektivy v evropském maloobchodu [online]. Svaz obchodu a cestovního ruchu 2.12.2010. [cit. 2012-02-26] Dostupné z: http://www.socr.cz/scripts/detail.php?id=5335
  21. TOP 10 českého obchodu [online] Tisková zpráva Incoma&GfK 4.4.2012 [cit. 2012-04-04] Dostupné z http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1217&lng=CZ&ctr=203

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.